2009. július 12., vasárnap

Indulás előtti tudnivalók

Kedves bicatúrás csapat, tisztelt szülők!

Bizonyára sokan várták már a visszajelzést az idei túra tudnivalóival kapcsolatosan, így hát örömmel jelzem, hogy a feltérképezés megtörtént – és végre megszülethet ez a levél is, melynek tartalmát megkérem, hogy alaposan nézzék át (résztvevők és szülők egyaránt).
Mindenek előtt kihangsúlyozom, hogy az összes eddigi bicatúra közül az idei csupa leg-ekkel jeleskedik: ez lesz ugyanis a leghosszabb (1588 km), a legextrémebb, a legmegerőltetőbb, és végül valami pozitívum is: remélhetőleg a legélményteljesebb, hiszen a megszokott bringás élet itt kiegészül több mint 150 kilóméteres hajóúttal, és közel 40 kilóméteres tengerparti bringázással!

A következőkben pontokba szedem a legfontosabb tudnivalókat és teendőket az indulás napjáig:

1. A cél:

A túra a Deltát célozza meg, pontosabban annak találkozását a Fekete tengerrel.
Mindig vágytam arra, hogy bringán eljussunk a tengerig, ám sosem tudtam elképzelni, hogy nézünk majd ki a magunk különleges karavánjával egy megszokott Costineşti strandon, manelet hallgatva. Így terelődött a figyelem egy sokkal rejtettebb és érintetlenebb részre, amelynek egyedisége világhírű. A cél az, hogy eljussunk ide, és magunk mögött hagyva a kimerítő utat, 3 egész napon keresztül a Delta és a tenger vendégei legyünk: tömeg nélkül, szelíden, és a természet nyújtotta egyszerűségben.

2. A csapat:

Nagyon nehéz volt eldönteni a végleges résztvevők névsorát. Sokkal többen pályáztak és szerettek volna velünk jönni. A túra paramétereit tekintve én ennyi diákot tudok felvállalni, ezt is csak úgy, hogy teljes mértékben bízom a régiek hozzáállásában és komolyságában, illetve az új csapattagok beilleszkedési és alkalmazkodási készségeiben.
A zölddel jelzett nevek az új tagok. Fogadjátok őket barátsággal: idén 1 új kilencedikes bátor legény jön, illetve 2 amerikai fiatalember. A többiek kollégista társaitok, őket ismeritek. A pirossal jelzett személyek a potenciális sofőrök lesznek.

Névjegyzék:

1. Szatmári Sándor Volt kollégista/joghallgató/ vonulásvezető
2. Pálfi Csaba Volt kollégista/joghallgató/”az ezredes”
3. Létai Norbert Volt kollégista/földrajz szak/mindenes-futár
4. Kiss Péter “Dezső” Volt kollégista/földrajz /sereghajtó
5. Jobbágy Júlia Idén végzett/fő-blogvezető
6. Fehér Botond Idén végzett/főszakács
7. Okos Gergő Idén végzett/ vonulásvezető-segéd
8. Márton Csaba Botond XII.R.
9. Kis Edvin XII.R.
10. Nagy Zsófia XII.R.
11. Fábián Tünde XII.R.
12. Kriza Áron XII.R.
13. Szabó Tamás XI.R.
14. Vígh Antal XI.H.
15. Szén Sándor X. H.
16. Polacsek Péter X. R. / vonulásvezető-segéd
17. Szőke Hunor X. R.
18. Király Alpár XI. H.
19. Nyitrai Zsolt X. R.
20. Kiss Zoltán X. R.
21. Sándor Zsuzsa X. H.
22. Kiss Lehel XI. H.
23. Fekete Ágnes Heini XII. H.
24. Simándi Zsófia Zita XII. R.
25. Kiss Róbert Attila XII. R.
26. Magyarosi Berta XII. R.
27. Lőrincz István IX. R.
28. Matthew Tambor Meghívott vendég
29. Evan Seitz Meghívott vendég
30. Bodor Emese Munkatárs/blogvezető-társ
31. Horváth Szilárd Munkatárs/ éjjeli karavánkísérő
32. Székely Anita Munkatárs/PR szakember/sajtóreferens
33. Adorján Levente Munkatárs/ közgazdász/anyagiak kezelése
34. Puntea Mihai Munkatárs/műszaki segéd
35. Novaly Ferenc Munkatárs/műszaki mindenes
36. Varró Bodoczi Zoltán Munkatárs/Kameramann
37. Szekernyés Réka Társ-szervező
38. Solymosi Zsolt Felelős-szervező

3. Az útvonal:

Bár még nem teljesen végleges, apró eltérések közbejöhetnek, de napokra leosztva, nehézségi fokokkal és a kivitelezési móddal egybeszerkesztve követhetitek nyomon Románia térképén:

1. nap, július 19., vasárnap:


Kolozsvár – Apahida – Mócs – Faragó – Nagyernye – Ikland: 106 km
Veszélyességi fok: közepes, a Mezőségen áthaladó út nem túl forgalmas.
Nehézségi fok: magas, a kanyargós út 6 nagyobb emelkedőt tartalmaz.
Látnivalók: Nagyernyei kastély
Szállás: Iklandon az unitárius parókia udvarán sátorban, vagy a papilakon izolíron és hálózsákkal.

2. nap, július 20., hétfő:


Ikland–Szováta–Parajd - Korond - Székelyudvarhely – Kénos – Homoródszentmárton: 103 km
Veszélyességi fok: közepes, a Szováta utáni útszakasz Székelyudvarhelyig forgalmasabb, ott jobban kell figyeljünk az autókra.
Nehézségi fok: közepes, a Kalonda tetőre másznivaló, majd komoly ereszkedő, a Kénosi tetőre szintén van egy szerpentin.
Látnivalók: majd közösen eldöntjük, hogy a szovátai Medve-tó vagy a parajdi sóbánya érdekli-e jobban a csapatot. Korondon megtekinthető a Szomszédnéni Produkciós Iroda által is nagyra értékelt giccsgyűjtemény.
Szállás: Homoródszentmártonban a Dávid Ferenc Ifjúsági Konferenciaközpontban ágyakban, saját hálózsákunkkal. Zuhanyzási lehetőség van.

3. nap, július 21., kedd:


Homoródszentmárton–Homoródszentpéter-Oklánd–Vargyas–Barót – Köpec – Nagyajta: 50 km Veszélyességi fok: alacsony, alig forgalmas útszakasz, az Oklánd - Vargyas közötti rész frissen aszfaltozva!
Nehézségi fok: közepes, Oklánd fele rövid szerpentin, Vargyas fele emelkedik az út, Baróttól egyenes útszakasz.
Látnivalók: Homoródmente unitárius templomai, a vargyasi fafaragó és bútorfestő családok
Szállás: Nagyajtán a templomerőd udvarán sátrakban.

4. nap, július 22., szerda:

Nagyajta–Bölön–Hermány-Keresztvár–Bodzaforduló–Nehoiu – Berca – Iszapvulkánok: 175 km

(A csapat egy része a Bodzaforduló utáni Siriu vízgyűjtő gáttól autókkal megy tovább, a csapat másik része 2 autóval hosszabb pihenés után esti bringázással teszi meg az utat)
Veszélyességi fok: közepes, Nagyajta és Hermány között nem forgalmas, majd átvágjuk szinte keresztbe a Brassó-Sepsiszentgyörgy utat, onnan Bodzaforduló fele már forgalmasabb.
Nehézségi fok: közepes, Keresztvárig szinte egyenes útszakasz, majd közel 15 km emelkedő a vízgyűjtőig. Onnan még néhány emelkedő az iszapvulkánokig. Az ereszkedők nagyon hálás részei lesznek az aktív pihenésnek.
Látnivalók: szász erődtemplomok, I. világháborús emlékmű és temető, vízgyűjtő tó, iszapvulkánok.
Szállás: Az iszapvulkánok rezervátuma melletti réten, sátrakban, a közelben vendéglő található.

5. nap, július 23., csütörtök:

Iszapvulkánok – Berca –Buzău – Brăila – átkelés komppal a Dunán – Tulcea: 242km
(Bercától teljesen kocsikkal megyünk Brăiláig, onnan még 99 km van Tulceaig. Ezt a részt, akinek kedve van, estig lebringázhatja.
Veszélyességi fok: alacsony, alig forgalmas, viszont figyelni kell minden közeledő autóra, mert folyton dudálnak.
Nehézségi fok: alacsony, ez már az alföld, többnyire lapos és egyenes. Tulcea fele van néhány domb és kaptató.
Látnivalók: no comment a Dunáig (Buzău és Brăila biztos nem álmaink városa lesz). A kompos átkelés után Tulcea fele már enyhe Deltai hangulat is érezhető a mocsaras tájon.
Szállás: Tulcean, panzióban (kényelmes ágy, a tvben Rembó megy, zuhanyzási lehetőség)

6. nap, július 24., péntek:

A kocsikaravánt és a nagyobb csomagokat Tulcean hagyjuk. Átszereljük magunkat teljesen bringákra, mindenki saját bringáján és hátizsákjában (max 45 literes, amolyan sulis táska) annyi ruhát és kelléket hoz, amennyit biztosra elbír 3 napon keresztül. Elvileg a következők az alapdolgok: melegruha, hidegétel (ezeket ott kiosztjuk), innivaló, szúnyog elleni bármi (ezekről még írok), sátrat csak könnyűt és kis méretűt, izolírt és hálózsákot csak az hozzon, aki ezek nélkül nem tud meglenni 2 éjszaka a sátorban). Mindenkinek teljesen működöképes kell legyen a bringája, illetve egy tartalék belsőgumit sem árt betenni a táskába.
A Navrom nagyhajójával indulunk délben Sulinára (a hajó gyomrába tesszük a bringákat). A kb 100 kilóméteres hajóút után délután már a tenger partján leszünk, ahol mindenki kedvére fürödhet. A tenger nagyon sekély itt, még 50 méter után is éri az ember lába a földet. Az északai szállás is itt lesz a homokban.

7. nap, július 25, szombat:
Kb. 20 kilóméteres könnyed bringázás a tenger partján, amíg érintjük a Delta csatornáját, ahol másnap reggelig ismét megszállunk. Napközben fürdés, horgászás, csónakázás, este intenzív harc a szúnyogokkal. A győzteseket már előre elárulhatom.

8. nap, július 26., vasárnap:
További 5 kilóméteres tengerparti bringázás után kitérünk egy „grind”-en át a köves útra, amely kb. 10 kilóméteren át a Delta csatornái között vezet, majd átvált homokká, ahonnan a bringákat már csak tolni lehet 5 kilóméteren át Szent György településig, ahol a Green Village nevű kempingben találkozunk újra a civilizációval. Itt zuhanyzási, étkezési és kikapcsolódási lehetőségek vannak, a szállást faházikókban vagy sátrakban oldjuk meg.


9. nap, július 27., hétfő:
A Navrom nagyhajója reggel 7-kor indul vissza Tulceara. Ez az egyetlen visszatérési lehetőségünk, tehát igyekeznünk kell pontosan elkészülni az indulásra. A visszaút a Delta kanyargós csatárnáján keresztül vezet, közel 5 órán át. Délután szabadidő és pihenő Tulcean, szállás ugyanabban a panzióban.


10. nap, július 28., kedd:
Tulcea – Galac – átkelés a komppal – Tecuci – Mărăşeşti – Panciu – Lepşa: 385 km
(ezt az útszakaszt teljesen autókkal tesszük meg) A szállás Lepsa környékén lesz sátortáborban. Ha a költségvetésünkkel jól állunk, akkor talán panzió is belefér.


11. nap, július 29., szerda:
Lepşa – Ozsdola – Kézdivásárhely: 42 km
Földút, vadregényes táj,
Szállás: a református kollégium tornatermében.

12. nap: július 30., csütörtök:



Kézdivásárhely – Sepsiszentgyörgy – Földvár – Kőhalom – Segesvár: 163 km
Veszélyességi fok: magas, emiatt az utat Földvár és Kőhalom között autókkal tesszük meg).
Szállás: Segesváron a Gaudemus ház szórványkollégiumában.

13. nap: július 31., péntek:
Segesvár – Medgyes – Balázsfalva – Nagyenyed – Torockószentgyörgy: 133 km
Veszélyességi fok: közepes, nem túl forgalmas útszakasz, Tövistől Enyed fele jobban kell majd figyelni
Nehézségi fok: közepes, dombos, Torockószentgyörgy fele enyhe kaptató
Szállás: a Rudnyánszky kúria udvarán, utolsó sátortábor, kiértékelő és búcsúzás tábortűz mellett

14. nap: augusztus 1., szombat:
Torockószentgyörgy – Torda – Kolozsvár: 61 km
Veszélyességi fok: közepes, Tordától nagy forgalom
Nehézségi fok: közepes: a Feleket kell megmászni, de hát hazafele minden könnyen megy
Szállás: otthoni puha ágyban vagy mellette a földön

15. nap: augusztus 2., vasárnap: tartaléknap (amennyiben kifutnánk az időből)
Ez megközelítőleg 1600 km. Amint írtam fennebb is, a hosszabb kilóméterszámú napokat adott esetben autókkal tesszük majd meg. Nem is annyira amiatt, hogy nem bírnátok, hanem a biztonság és időnyerés miatt. Ne riadjatok vissza emiatt az olvasottaktól.
Az expedíciót minimum 5 autó és egy kisbusz kíséri majd. Ezek azért vannak, hogy egyrészt a forgalmasabb aszfaltos részeken levédjenek titeket (mögöttetek és előttetek haladva a forgalmat szabályozzák), másrészt pedig a csomagokat, a mozgó konyhánk, illetve a plussz bicikliket hordozzák.
Amennyiben úgy érzitek, hogy pihenésre van szükségetek, nem érzitek jól magatok, akkor utazni is lehet bennük.Mivel a túra elsősorban biciklitúra, ne úgy fogjátok fel, hogy 10 napot a kocsiban is ki lehet húzni, ha rossz a fizikai kondi... Ennek az ellentéte is igaz. Ne kínlódj minden áron a biciklin, ha valami nincs rendben veled, mert azért van az autó, hogy megpihenj benne, miközben haladhatunk előre. Két igazolt szabadnapot mindenki kivehet magának!


4. Logisztika, felszerelés:




Kísérő autók:


I. VW Polo:
Szállítható személyek: 3+1 személy;
Terhelés: -;
Feladatai: forgalomlassítás elől, bevásárlás, gyorsfutár;
Sofőr: Adorján Levente/Székely Anita;


II. VW Golf 2:
Szállítható személyek: 3+1 személy;
Terhelés: csomagtető,hátsó biciklitartó;
Feladatai: forgalomlassítás középen, éjjeli kísérő, kamerás kocsi;
Sofőr: Horvát Szilárd/Varró bodoczi Zoltán;


III. VW Golf 3:
Szállítható személyek: 3+1 személy;
Terhelés: csomagtető (Thule);
Feladatai: forgalomlassítás középen, bevásárlás;
Sofőr: Létai norbert;


IV. VW Multivan:
Szállítható személyek: 6+1 személy;
Terhelés: utánfutó és hátsó biciklitartó;
Feladatai: csomagszállítás, személyszállítás, forgalomlassítás középen;
Sofőr: Puntea Mihai/Bodor Emese/Solymosi Zsolt;


V. Audi 200 Avant:
Szállítható személyek: 4+1 személy;
Terhelés: autóvontató;
Feladatai: forgalomlassítás hátul. safetycar, bicikliszállító, nagy terhelésen;
Sofőr: Novaly Ferenc;


VI. Audi 200:
Szállítható személyek: 4+1 személy;
Terhelés: utánfutó (double axe) tetőtéri biciklitartó és hátsó biciklitartó;
Feladatai: bicikli és csomagszállító, nagy terhelésen;
Sofőr: Solymosi Zsolt/Bodor Emese;


Tábori felszerelés:
Generátor, halogének, vészjelzők, elemlámpák, 2 db laptop (Zapp, Vodafone és Orange mobil internet lefedéssel), hűtőládák;
Teljes mobil konyhafelszerelés;
Sátrak, 2 db gumicsónak;

5. Szabályok (tavalyról teljesen érvényes és ugyancsak megfontolandó):


Vonulási szabályok:
Az alábbi szabályok betartásán múlik az egész túránk biztonsága. Megkérlek megértéssel és komolysággal viszonyuljatok betartásukhoz:
• Amikor a csapat halad, kb. 1 kilométert foglalunk el „libasorban” az aszfaltból. A „magas” és „közepes” veszélyességű szakaszokon kizárólag csak egymás mögött, az út széli fehér vonalon kívül haladunk (ez sokszor csak képzeletbeli vonal, mert le van kopva), a féktávolságot betartva (kb. 5 méter). A mellékutakon, ahol „alacsony” veszélyességi fok van, ott lehet egymás mellett is haladni néhányatoknak.
• Tilos hirtelen irányt változtatni (kivágni és előzni), kapkodni, vagánykodni (kéz nélkül menni pl.)
• Amikor akadályt észlelsz magad előtt (gödör, öreg biciklis bácsi, döglött delfin stb) - és tudod, hogy ki fogod előzni, azonnal jelzel a bal kezeddel, hogy a hátsó lássa ezt és legyen ideje neki is kitérni. A kézjelt mindenki továbbadja. Ha kanyarodsz is,mindig jelzel!
• Ha a csapat meg fog állni, akkor az első ember jó magasra emeli az egyik kezét és mindenki továbbadja a jelet.
• Az ereszkedő sok esetben veszélyesebb tud lenni, mint maga a forgalom. Nagyon figyelmesen, a kormányt jól megfogva és kezekkel a féken kell ereszkedni. Hajtűkanyarokban nagy sebességnél tilos fékezni (főleg ha a földön homok van – kidob, és nézheted magad). Legveszélyesebbek a nem aszfaltos, köves, gödrös ereszkedők. Itt ajánlott a kis sebesség tartása.
• Nem egyforma a teherbírásunk. Emiatt adott útszakaszt más-más csapatban teszünk meg, viszont mindig lesz kötelező bevárási pont, melyeket előzetesen egyeztetünk. Te magad döntöd el, hogy milyen tempót választassz. Jól jegyezd meg, magadat magadhoz kell mérjed és nem máshoz!
• Ha elromlik a bringád, a traileres kocsit várod be, amelyik mindig a legutolsó. Ha a baj komolyabb, nem javítunk semmit a helyszínen, a trailerről cserélünk bringát.
• Naponta kijelölünk egy vezérbringást, aki aznap elől megy. Őt tilos kielőzni! Az ő feladata lesz aznap az útvonalat és a megfelelő irányt, tempót tartani. Ha külön csapatokban vonulunk, akkor minden csapatnak lesz egy vezérbringása. A sereghajtó után úgyszintén tilos hátulmaradni. Ő az aki zárja a sort.
• Erős ellenszél esetén jól ismert trükk az, hogy a vezérbringás vágja a szelet, a többiek mögötte húzódnak meg, úgy jól tudnak tekerni.
• Bringán ne beszélj mobilon, figyelj mindig a veszélyekre, az autókra, még akkor is ,ha helyenként neked van előnyöd.

6. Biciklis kellékek:

• Olyan mountain bike kerékpár, amely strapabíró, nem nehézkes, otthonosan ülsz már a nyergében, kényelmes és könnyen hajtható.
Indulás előtt pár nappal tartunk egy bicikli-inspekciót ,ahol kizáró ok az, ha: 8asok és tojások vannak a kerekekben, akasztja a fékpofa a kereket, szökik a lánc, nem vált minden fogaskerékre, a pedál nincs rendben, rosszak a fékek.
A Kolozsváron levőknek javaslom a Cibinului („Mörösty” negyed a „spréj blokk” mögötti) utcában lakó Babos mestert, aki már évek óta jutányos áron rendbeteszi a bringáinkat. Legjobb viszont ,ha magad szereled, vagy a szaki mellett vagy, hogy tanulj!
• Szükséges, hogy minden bringán legyen egy hátsó piros villogó és egy első elemes lámpa (nem kell márkás legyen, orosz testvéreink olcsón kínálják a piacon). Ez az esetenkénti elesteledések miatt szükséges, úgyhogy az elemről is gondoskodjatok. Fejre erősíthető lámpa is jó!
• Kötelező hozni egy szett tartalék fékpofát - olyat, ami talál a saját bringádra. (Az ereszkedőkön nagyon hamar megkopnak, kb. 8 nap után cserélni kell).
• Gumifoltot nem muszáj tegyetek, mert a defektes bringákat csak este javítjuk meg közösen, és arra lesz folt bőven).
• A bringádhoz találó személyes kulcsok (hexagon, pedálkulcs). Nem kell egy egész ládát felpakolni, de jól fog, ha kézügyben van a táskában egy-két speciális kulcs, így nem kell leállítsuk az egész karavánt, ha elakadsz.
• Igyekezz a napi 8-10 órás bringázást minél kényelmesebbé tenni magad számára. Az ülés, a biciklis szivaccsal bélelt nadrág, a feltöltött kulacsod, a titkos kis ropik és csokik, mind az erőtartalékaid segítik.
• Kötelező a biciklisisak és a sárga fényvisszaverő mellény! Mielőtt megveszed, próbáld fel a sisakot, hogy legyen jó és kényelmes. Az újak elég drágák, igyekezzetek second-hand sisakot szerezni. Snowboard sisakon sokat fognak mosolyogni a helyiek. Azt hagyjátok otthon.
• Nem kötelező, de megkönnyíti az életeteket egy pár bicikliskesztyű, illetve a speciális biciklis öltözék. Ezek egyberuhák, nem izzadnak annyira, és a lábaközük szivaccsal bélelt. Majd érthető lesz miért... Amúgy az ószeren vagy a second hand üzletekben egészen profi ruhákat lehet venni 10-40 lej között.
• Kulacs, melyet a bringa vázára erősítessz.
• Idén minden bringának kötelező módon kell legyen csomagtere hátul, mert Tulcean erre fogod felszerelni az izolírt/hálózsákot/sátrat. Ilyen vázat Babos bácsi olcsón felszerel nektek.

7. Hoznivalók: (a felkiáltójellel jelzett dolgok nagyon fontosak!)

Ruhaneműk:
• 5 póló, 10 zokni, 7 alsónemű, 1-2 rövidnadrág, 2 hosszúnadrág, 2 meleg felső - a ruhák többnyire legyenek világos színűek, hogy ne vonzzák a meleget.
• esőkabát!
• 1-2 sapka (nap ellen védjen)
• 2 cipő (torna v. adidas) ezen kívül pedig, ha van a túrázáshoz és az esti órákhoz magas szárú cipő v. túrabakancs
• fürdőruha

Kellékek:
• Sátor, amennyiben van (de egyeztetni kell, hogy kivel alszol, mert lehet van az illetőnek sátra)
• Izolír, hálózsák!
• Étkezésekhez: fém mélytányér, nagyobb csupor (ez a nagyobb méretű inox csupor,amibe adott esetben levest is tehetünk), fém evőeszközök, kés, bicska!
• Elemlámpa! (a túra idejére gondoskodj arról, hogy mindig fel legyen töltve jó elemmel, mert éjjel nagy szükség van rá!) A kis led-es lámpák nagyon hasznosak.
• Kicsi hátitáska vagy oldaltáska (ezt a bringán viszed magaddal, amibe rágcsálnivalót, innivalót, térképet, esőkabátot, stb-t teszel.) Valami olyat keress, ami a bringázás közben nem zavar majd. Ha nem lesz, akkor a kocsiban mindig felülre kell majd bepakolni. Ez lesz az a táska, amibe Tulcean bepakolod a szükséges dolgaid.
• Hátizsák, v. nagytáska, amibe mindent pakolsz (ezt a kocsik hozzák, a nap folyamán ritkán tudsz hozzáférni ) Ne a szüleid csomagoljanak be!!! Fogalmad sem lesz, hogy mi hol van, ha helyetted megcsinálják ezt. A két hét alatt mosnod is kell, a szennyest is meg kell tanulnod légmentesen tárolni.
• Napolaj v. krém égések ellen!
• Szúnyogok elleni bármilyen hatékony szer (spray, krém, hangszer, lándzsa stb). A Deltában egy főre kb. óránként 897 éhes nőstényszúnyog fog jutni. Készülj fel rá. Ahogy Hobó mondaná, “nem sokat lacafacáznak”.
• Nedves papírzsebkendők macskamosdáshoz (nagy tételben) illetve víz nélküli kézmosószer
• Szappan, törülköző, fogkefe, fogpaszta, testápoló v. maszírozó krém, púder)
• Személyes gyógyszerek!
• Lányoknak egészségügyi betét
• Fényképezőgép, ha van, és mered is hozni stb.

Ha mindezek közül (nem félreérteni) valami nincs, akkor próbáljatok elsősorban használt kellékeket venni (Piácá dé lá á lá zé) vagy pedig kérjetek kölcsön azzal a potenciális veszéllyel, hogy lehet újat kell majd visszavenni a gazdának. Szintén ennél a résznél szólnék, főleg az új túrásoknak, hogy még a saját dolgaitok is nagy valószínűséggel tönkremehetnek, elhagyod őket, eltűnnek. Ezzel számolni kell és nem kell pánikbetegnek lenni utána.

Kaja:

• 2 szál nagyon száraz kolbász
• 1 kisebb rúd nagyon száraz szalámi (a legszárazabb ami létezik a világon és a boltban)
• 1 légmentesen csomagolt sajt
• 10 tojás (házi ha lehet)
• 1 doboz fiiinom lekvár (tehetsz egy kisebb üveg jól lezárt mézet is ha szereted)
• 1 doboz zakuszka v. vinetta
• 1 üveg/doboz lesütött hús v. kolbász (nagyon fontos, hogy sovány hús legyen, minél légmentesebben legyen lezárva, és fontos hogy a zsír teljes mértékben lepje el a húst!)
• 4-5 rántott szelet vagy egy kis doboz fasírt az első napi étkezésekhez
• 1-1 kg. friss és kemény: paradicsom, paprika, uborka, krumpli, hagyma
• 4 nagyobb méretű finom pástétom konzerv (olyan, ami kézzel nyitható)
• 1 finom sonkás húskonzerv
• 1 paszulykonzerv
• 1 doboz margarin
• 5 db. csokis kifli
• kedvenc édesség, amelyet nem teszel be a közösbe! (persze ez nem azt jelenti, hogy egy kicsit nem adsz majd annak, aki esetleg rajtakap mikor 2 raffaelot dugsz be egyszerre a szádba.

Első túranapra legyen elkészítve legalább négy finom szendvics!
Jelezzen vissza Zsoltnak, aki tudna hozni v. kölcsönkérni nagy hűtőládát jégakukkal!
Lehetőleg a romlandóbb kajákat utolsó nap vegyétek meg, azaz 18-án délután!
Az összes kaját az udvaron fogjuk szortírozni, indulás előtti napon.

8. Hasznos tanácsok:

* Nézd át alaposan az útvonalat, figyeld meg merre fogunk menni, milyen vidékeket érintünk, milyen városokat. Keress rá google és wikipédia segítségével néhány érdekességre. Fontos, hogy összeálljon előtted a kép, hogy merre mi vár(hat) rád.

* Vigyázz az egészségedre. Ha lehet, indulásig ne tedd tönkre magad, Legyél friss és erős az indulás idejére. Étkezz egészségesen, elkezdhetsz egy vitaminkúrát is. Az edzéseket el kell kezdeni azoknak, akik nem bringáznak rendszeresen. Lehetőleg 3-4-en menjetek együtt. Kezdjétek a vonulási szabályokat is gyakorolni. Főleg az emelkedőket másszátok.

* Nagyon fontos, hogy majd túra közben sikerüljön találnod relaxálási lehetőséget is. Amikor közösen pihenünk és nincs tennivaló, akkor próbálj meg felfrissülni, lazítani.

* Tudom, hogy mennyire segítőkészek vagytok. Erre szolgáljunk rá mindannyian! Például az étkezések nem úgy készülnek el, hogy 5 ember kínlódik, a többi 30 pedig a sátorban döglik. Fát, vizet kell szinte mindig hozni, fel kell vágni és meg kell pucolni csomó dolgot, figyeljetek oda, hogy mikor miben lehet segíteni. Kérdezzetek. Lesz amikor azt a boldogító választ kapjátok, hogy most épp jól állunk, pihenhettek!

* Ügyelj a személyes higiéniára. Keress lehetőséget még a legprimitívebb helyzetekben is, hogy tisztálkodhass. Legfontosabb a kezed tisztasága étkezés előtt.

* Jelezzétek azonnal a túravezetőnek, ha egészségi gondotok van. A zúzódás, karcolás, sérülés (ami amúgy nagyon ritka) az látványos. De a gyomorfájás, hasmenés, székrekedés, nyilalások, torok-, fogfájás, láz érzete nem jó, ha eltitkolt marad, és az „úgyis elmúlik”jeligével tovább erőlködsz. A két hét hosszú idő, és jobb bringán tölteni, mint autóban vagy kórházban. Személyes gyógyszereitek ne feledjétek! Akinek izületi gondjai vannak, vagy törése volt, az ne erőltesse meg magát.

* Nem tanácsos kút, csapvíz vagy netán őzikenyomból inni azoknak, akiknek kényes a gyomra! Úgy is írhattam volna, hogy tilos. De ha van eszed, akkor CSAK palackozott vizet fogsz inni. Igyekezni fogunk palackozott ásványvizet és limonádét biztosítani állandó jelleggel.

* Az alkohol, a cigaretta, a különcködés, duzzogás, trágárság stb. nem segíti az életünket a két hét alatt. Akinek sikerül ezeket mellőzni, az másként éli meg az egész túrát. Én nem szeretek tiltó-túrát vezetni. Akkor válok meg emberektől, ha úgy érzem, átlépték a közösségi élet, az egymásrautaltság határait. De akkor haza kell menni.

9. Néhány tanács szülőknek:

• Ha a gyermeke nem veszi fel a mobiltelefont, az nem cseng be, illetve órákig nem lehet kapcsolatba lépni vele, ez még nem azt jelenti, hogy nem tudta bevenni a kanyart a lejtőn. Azt javasolom, hogy smsben tartsák a kapcsolatot, amelyre a választ akkor írja majd meg, amikor a bringáról leszáll. Este természetesen, ha van jel, akkor beszélni is tudnak. Röviden: jobb, ha napközben nem csengetnek minket, mert komoly munkában vagyunk. Reggel és este könnyebb kommunikálni. A deltában végig van mobiljel!
• Igyekezni fogunk minden nap folyamán friss információkat feltölteni a túra blogjára (online napló). Címe: bicajzsuk.blogspot.com A nap folyamán legkésőbb éjfélig mindig lesz friss infó rólunk, és haza is fogunk üzenni. Amennyiben szeretnének visszaüzenni a bloggon keresztül, már most jelentkezzenek be, és készítsenek jelszót.
• Ha az induláshoz és az érkezéshez eljönnek a kollégiumhoz a sajtótájékoztatóra (magyar és román televíziók, rádiók és újságok jönnek), az ettől is ünnepibb lesz.
• Bármilyen kérdésük van, a számom: 0743-218208 illetve 0766445522. Ha le van zárva, hagyjanak üzenetet.

10. Szponzorok:

A régiek már tudják, az először jövőknek szól ez inkább. A túra elvileg ingyenes. A költségei viszont óriásiak. Hogy mégis meg tudjunk lenni a két hét alatt, a legcélszerűbb mód már évek óta az, hogy mindenki külön - külön találjon egy ún. szponzort vagy támogatót, aki a családhoz közel áll, vagy egyszerűen csak ismertek valahonnan. Egy személyenként 500 +++ támogatást kell minimum kérni, melyet ő támogatási szerződés alapján leírhat majd az adójából. A támogatási szerződést kérésre elküldöm nektek. Van, aki kiteszi ezt az összeget a családi kasszából. Ezt azért nem tartom jó ötletnek, mert már a hoznivaló kellékek és a bicikli előkészítése bőven elég teher a családra nézve. Nagyon fontos, hogy mindannyian tudjátok előteremteni ezt az összeget, mert nagyon messze megyünk és a költségeket kell tudnunk fedezni.
A szponzorpénzen kivül induláskor mindenkitől összegyűjtünk 50 lejt a két hajóútra+ a biciklik szállítására. Megkérek mindenkit, hogy hozza magával az iskolai ellenőrzőjét, illetve az egyetemista igazolványt, hogy tudjunk kedvezményes jegyeket venni.

11. Vállalt feladatkörök:

Bár sokan sokféléhez értünk, ezért nem árt, ha mégis néhány különlegesebb munkakörhöz beíratkoztok. Természetesen még ezeken kívül is marad majd alkalom fát hordani, krumplit pucolni, mosogatni vagy bevásárolni.
Ezeken a területeken lehet még jeleskedni: főzési segédkezések, bringajavítás, kocsijavítás, favágás (profi módon, fejszetörések és tenyérkibontás nélkül), gitározás vagy más hangszeren való játszás (koncertzongora esik), fotózás, online naplóírás, sajtóképviselet, más egyéb...

12. Orvosi bizonylat: a túra előtti napra mindenkinek kötelező módon szükséges bemutatnia egy szívorvosi vizsgálatról szóló papírt, melynek alapján az orvos egészségesnek talál arra nézve, hogy 2 héten keresztül a napi erőfeszítést ki tudod bírni. Aki nem rendelkezik ilyen bizonylattal, vagy az orvos nem javasolja a túrát, akkor sajnos nem indulhat el velünk.

A megbeszélést, melyre lehetőség szerint minden túrást várok, illetve minden új túrást kötelező módon szülőkkel együtt elvárok - július 16- án du. 5-kor tartjuk a XII. R. alagsori termében.
Addig is jó ráhangolódást minderre...
Üdv, Zsolt

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Fáj a szívem amikor látom hogy nélkülem mentek el, de egy személy miatt nem lehetek veletek. Nagyon fontos volt számomra ez a túra, de sajnos minden szépnek egyszer véget kell érni, hogy értékét megbecsüljük. A két túra alatt nagyon összeszoktunk, profin csináltuk a dolgokat, megvagyok gyözödve hogy az idei sem lesz rosszabb, sőt sokkal jobb. Lehet észlelhetetlen lesz jelenlétem, de gondolatban veletek vagyok. Sok sikert kivánok, ügyeljetek egymásra, élvezzétek és becsüljétek meg Zsoltot, hogy van, létezik, értetek csinálja ezt, ügyel rátok mind saját gyermekeire és egy ojan élményt add nektek ami egész életeken át fog kísérni.
Péter

Névtelen írta...

Nagyon erdekes, koszonom